Huren of kopen: trek je eigen plan

Als je op jezelf gaat wonen kan je kiezen uit twee opties: Je huurt een huis of je koopt een huis. Het verschil tussen huren en kopen is dat als je een huis huurt een maandelijks bedrag moet betalen voor het bewonen van het huis en de kosten zoals gas, water en licht. De onderhoudskosten zijn dan voor de verhuurder dus niet voor jou. Als je een huis koopt betaal je het huis helemaal zodat het op jouw naam staat. De onderhoudskosten zijn dan voor jouw rekening omdat het huis van jou is. Voor beide zaken zijn er een aantal dingen te regelen voordat je in gaat trekken in het huis. Wij bespreken de bepaalde zaken die er geregeld moeten worden voor het huren of kopen van een huis.

Wat moet je regelen voordat je een huis gaat huren:

  1. Gas, water en licht

Bij sommige huurwoningen zit er standaard gas,water en licht bij de huurprijs inbegrepen. In veel gevallen moet je hier zelf achteraan gaan. Je moet dus zelf je gas, water en licht gaan regelen. Zorg er daarom ook voor dat je dit al hebt geregeld voordat je gaat intrekken in de woning anders zit je zonder.

  1. Inschrijven bij de gemeente

Als je naar een andere gemeente gaat verhuizen moet je je daar natuurlijk wel inschrijven. Ook als je verhuist binnen de gemeente waar je nu al in zit moet je je nieuwe adresgegevens doorgeven. Dit moet je binnen 5 dagen na de verhuisdatum doen. Dit kan je vaak online doen via je DigiD. Vergeet ook niet je gewijzigde adresgegevens door te geven aan andere instanties waarbij een adres nodig is.

  1. Huurtoeslag

Soms heb je recht op huurtoeslag als je een woning huurt. Of je in aanmerking komt hangt af van de maandelijkse huurprijs, je inkomen en je woonsituatie.

  1. Verzekering

Je kan een inboedelverzekering afsluiten. Dit is uit eigen keuze dus niet verplicht. Je spullen zijn dan verzekerd tegen inbraak, brand, waterschade en vandalisme.

Wat moet je regelen voordat je een huis gaat kopen:

1. Hypotheek

Je hebt in de meeste gevallen een hypotheek nemen als je een huis hebt gekocht. Dit doe je met de hulp van een hypotheekadviseur. Deze geeft je advies en informatie.

2. Notaris

Bij de notaris teken je alle papieren die horen bij de overdracht van het huis wat jij gekocht hebt. Je betaalt de notaris een bedrag voor de leveringsakte en een bedrag voor de hypotheekakte. Je kan dan rekening op ongeveer  €500 per akte.

3. Verzekeringen

Bij een huis kopen horen natuurlijk ook verzekeringen. Wij zetten de verzekeringen op een rij:

Opstalverzekering: Materiële schade aan het huis

Inboedelverzekering: Materiële schade aan spullen in je huis

Aansprakelijkheidsverzekering: Aansprakelijkheid voor schade aan zaken en personen

Overlijdensrisicoverzekering: Bij overlijden wordt er een vastgesteld bedrag uitgekeerd aan een partner of kind.

Woonlastenverzekering: Bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid krijg je een maandelijks bedrag uitgekeerd.

Rechtsbijstandverzekering: Hulp bij conflicten.

4. Andere zaken

Natuurlijk moet je net zoals bij een huurhuis het gas,water en licht regelen en de gewijzigde adresgegevens doorgeven aan de gemeente en andere instanties.